Calcutta en verder..

2 november 2014

Goedemorgen!
Calcutta waar ik nu bijna drie weken geleden was, heeft voornamelijk een niet-Indische indruk bij me achter gelaten. Heeft wellicht te maken met t feit dat het vrij lang door de Britten bezet was en verder ontwikkeld tot de stad die het nu is..
Na een eerste etentje met de halve nieuwe groep en Tim.Conclusie was dat de nieuwe groep voornamelijk bestond uit oude reislustige dames, paar oude taarten die achteraf gezien beter thuis konden blijven met hun gezeur.
Enfin, de volgende dag hadden Den, Tim, Kate en ik een fototour geboekt met Manjit, een slimme, grappige Sikh, professioneel fotograaf en gids van het dagelijkse leven in Calcutta. Zeer interessante ochtend, waarbij we veel gezien hebben van de stad.
En daarna was t maar eens tijd om mn verwaarloosde lange lokken dr af te knippen. Bye bye lang blond barbiehaar, hello blonde bob. Ik zat er nog over te twijfelen om het koper of donkerblauw te verven, maar dat heb ik toch maar niet gedaan. S avonds , na het etentje met de hele nieuwe groep (gelukkig waren er nu ook wat toffe peren bij van onder de vijftig) in een mooi restaurant. En daarna, clubbing met Kate! Onze missie was om een nachtclub te vinden, wat nog best lastig is, ondanks de grootte van de stad.
We begonnen de avond met een ritje achterop de motor (kan makkelijk in India met zn tweëen achterop) van een jongen die wel een tent wist. Helaas bleek de club compleet leeg te zijn, er brandde nog maar een klein lichtje en het enigste wat er aan muziek was, waren de backstreet boys :s.
Anyway, de club was nog wel open dus we namen maar gewoon een biertje, anders waren we voor niks er geen gereden.
Vervolgens gingen we weer terug naar waar we begonnen, een sjiek hotel met een bar waar live muziek speelde. 5 minuten later bleek dat er een club om de hoek was van het hotel, en eentje waar een dj draaide en mensen waren én dansden! De place to be voor Kate en mij dus. De jongen van de motorrit wisten we van ons af te schudden, die werd een beetje irritant. Verder gunden de Indische mannen ons ook niet veel dansruimte, dus na wat oogcontact met de dj, werden we in stage gevraagd en konden we achter de draaitafels, naast de dj dansen. Over de drankjes hoefden we ons ook geen zorgen te maken, die kregen we van de dj en zijn vriend. VIP was overigens ook geen probleem meer. Uiteindelijk waren we rond twee uur wel klaar en liepen we rustig aan weer terug naar ons hotel.
De volgende dag heb ik gewoon lekker rond geslenterd en ontmoette ik een aardige jongen met wie ik de hele middag heb gekletst over India en chai heb gedronken. Savonds in mn eentje wezen eten met mn boek mee. Rustig dagje dus (ook niet verkeerd na zo'n wilde nacht stappen). S avonds pakten we de nachttrein naar de regio Sikkim, waar we een aparte visum voor moesten hebben. Silliguri is het plaatsje waar we de trein verwisselde voor een paar Jeeps. Daisy bleef helaas achter in Calcutta, ze is te groot voor de kronkelige slechte wegen in de bergen. Ook Tim lieten we achter, die moest na het weekend weer aan het werk in Essex. Dus, hop per jeep op naar Darjeeling.

Mijn god wat een mooie stad is dat. Gelegen op de bergtoppen van Himalaya's uitlopers, omringd door de grenzen van Nepal en Tibet. Bij binnenkomst hoorde je mantramuziek en rook het naar wierrook. Aapjes dansten in de bomen en hordes toeristen van over de hele wereld liepen richting het grote plein. Kleine straatjes aan weerszijden, marktkraampjes met warme kleding, mutsen en souvenirs. Op het grote plein was een podium gebouwd, de hele maand oktober was er een festival met traditionele dansen en zang. Ik viel met mn neus in de boter dus. Alsof het nog niet genoeg was, kreeg ik ook nog een 'princess room' (oftewel een kamer helemaal alleen voor mezelf) in het authentieke hotel, met een eigen woonkamertje 2-persoonsbed en uitzicht over de stad en de bergen, waar de zon onder ging. S avonds gingen we met de leuke mensen uit eten. Ik zal ze even kort voorstellen anders snappen jullie straks niet over wie ik het allemaal heb.
Pia& Margarita, twee collega's van elkaar uit Duitsland, begin 40, heel aardig (voor de verandering) werken in de farmaceutische industrie.
Giles, van top tot teen getatoeëerde Engelsman en brandweerman ook begin 40, supertoffe gast, heeft al een aardige collectie Aziatische souveniers.
Thomas, Griekenland uit Athene, prof. Fotograaf en superenthousiast over de reis heeft een goeie smaak voor klassieke onderwegmuziek.
Cat, Engelse manager van wat departmentstores, net zo oud als ik, ook een toffe chick, erg sportief en ondernemend.
Anna, Nederlandse die op haar 18e naar Nieuw Zeeland is geëmigreerd (ze is nu ergens rond 65). Enorme flapuit en lekker direct, als het een echte Hollander.
Paulien, vriendin van Anna die haar een beetje in toom houdt, ook een nieuw Zeelandse. Erg sportief, avontuurlijke ook, wandeld veel.
In totaal reisden we met 15 man+ crew (Kate+Nick) . Ik ga ze niet allemaal opnoemen, Sam, Phil en Deb kennen jullie al en met de rest trok ik toch niet echt op.
Het was een gezellig dineetje en omdat het bijna Diwali was (festival ter ere van de Hindu godin Lakshmi) waren er overal gekleurde, knipperende lichtjes. Het leek wel kerst in Las Vegas ofzo.
Ik heb die nacht heerlijk geslapen in mn huisje.
De volgende dag had ik geregeld om een stuk te gaan mountainbiken met een gids. Phil ging ook mee gezellig.
6 uur lang (!) Gingen we heuvels op en af, soms razend snel naar beneden, wat een heerlijk gevoel was. Om ons heen niet anders dan mooie uitzichten en besneeuwde bergtoppen. Onderweg stopten we in kleine dorpjes om momo's te eten (de lokale specialiteit, een soort van pasteitjes) en Chai te drinken. Een uitdaging was de hele rit zeker, maar o wat was het fijn om weer eens te fietsen.

wordt vervolgd..
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rob:
    2 november 2014
    Hee leuk, weer een spannend en dolkomisch verhaal! En wat fijn dat je geen donkerblauwe Joellekees bent geworden
  2. Joke siep:
    6 november 2014
    Ik geniet van je verhaal,kus Joke .En hou je haar maar blond !!..